היקף הקורס: 30 שעות אקדמיות (10 מפגשים של 3 שעות כ"א)
אוכלוסיית היעד: מורי ט'-ח'
אופן הלמידה: סינכרוני – אסינכרוני
חזון הקורס
קורס זה מיועד להכשיר מורים לעידן החדשנות הפדגוגית, המשלב בין כלי בינה מלאכותית לבין יצירת משחקים לימודיים מרתקים ויעילים. במאה ה-21, תפקיד המורה משתנה מ"מעביר ידע" ל"מנחה למידה" שיודע לנצל טכנולוגיות מתקדמות כדי ליצור חוויות למידה מותאמות אישית.
הקורס מציע גישה הוליסטית המשלבת את היתרונות הפדגוגיים של למידה באמצעות משחק עם העוצמה של כלי AI מודרניים. המורים ירכשו כישורים מעשיים ביצירת משחקים לימודיים הן פיזיים והן דיגיטליים, תוך הבנת העקרונות הפדגוגיים העומדים בבסיסם.
מטרות הקורס
- להקנות למורים ידע וכלים ליצירת משחקים לימודיים בשפה ובמתמטיקה
- להכיר למורים את היתרונות של שימוש בכלים של AI בפיתוח משחקים לימודיים
- לאפשר למורים לפתח משחקים לימודיים מותאמים אישית לתלמידיהם
- לפתח יכולת כתיבת פרומפטים איכותיים לקבלת תוצאות רצויות מכלי AI
- לרכוש מיומנות בשימוש בכלים גרפיים ליצירת תמונות, לוחות משחק ועוד
תוצרי למידה
בסיום הקורס, המשתתפים יוכלו:
- להשתמש ב-10 כלים חינמיים של AI ליצירת משחקים לימודיים
- לכתוב פרומפטים מדויקים ויעילים לכלי AI שונים
- ליצור משחקי לוח ומשחקים פיזיים המשלבים תוכן לימודי
- לפתח משחקים דיגיטליים ללא צורך בידע תכנות
- לבנות מחווני הערכה באמצעות AI
- להשתמש בדיסקורד ומידג'רני ליצירת תמונות וחזותיות
תוצרים מוחשיים שהמשתתפים ייצרו במהלך הקורס:
- שיעורים, משחקים ומערכים מוכנים לשימוש בכיתות הלימוד
- מערכי שיעור המותאמים לתחומי דעת שונים ושכבות גיל שונות
- קובץ כלים מעשיים לשימוש עתידי
יסודות פתרון הלמידה
ידע תוכן
ידע הכולל היכרות מעמיקה עם השימוש בכלי AI דרך התפיסה הפדגוגית לתחומי הדעת השונים ויצירת משחקים ומערכי שיעור. לימוד של כתיבת פרומפטים איכותיים לקבלת תוצאות רצויות. לימוד כלים גרפיים ליצירת תמונות, לוחות משחק ועוד.
ידע מעשי
המורים ישתלמו בכ-10 כלים חינמיים (עם הצעות לרכישה של כלים לבחירתם במידה וירצו לפתח את המיומנויות שלהם). כלים אלו יתנו מענה הוליסטי וכולל לתחומי השפה, הרב מלל והמתמטיקה.
ידע בינתחומי
היכולת לשלב בינה מלאכותית, יצירת תמונות, מישחוק וויזואליה בתוך תחומי דעת מגוונים כשפה ומתמטיקה על מנת ליצור חוויות למידה משולבות ורב-תחומיות.
תוכנית הלימודים
מפגש 1: מבואות – למה ומי צריך (3 שעות)
- היכרות עם AI ושימושיו בחיי היומיום
- דוגמאות לשילוב AI בכיתה
- הבנת הפוטנציאל הפדגוגי של כלי AI
מפגש 2: GPT/CLAUDE/GEMINI (3 שעות)
- השוואה בין שלוש מערכות AI מובילות
- הבנת השימושים השונים של כל מערכת
- יכולות ומגבלות של כל פלטפורמה
מפגש 3: פיתוח משחקי למידה ויזואליים וגרפיים ללא תכנות (3 שעות)
- היכרות עם דיסקורד ומידג'רני
- יצירת תמונות ואלמנטים ויזואליים למשחקים
- כלים בסיסיים לעיצוב משחקים
מפגש 4: יצירתיות בכתיבת פרומפטים (3 שעות)
- עקרונות כתיבת פרומפטים יעילים
- טכניקות לבקשה מדויקת מכלי AI
- תיקון ושיפור תוצאות תוך כדי תהליך
מפגש 5: המשך של שיעור 3 – משחקים גרפיים (3 שעות)
- הרחבה וחיזוק של כישורי עיצוב
- פיתוח משחקים מורכבים יותר
- שילוב אלמנטים ויזואליים מתקדמים
מפגש 6: יצירת תמונות AI (3 שעות)
- מטרות ושימושים ליצירת תמונות בחינוך
- בניית פרומפטים מתקדמים ליצירת תמונות
- כלים שונים ליצירת תמונות
מפגש 7: המשך שיעור 6 (3 שעות)
- העמקה בכלי יצירת התמונות
- פיתוח מיומנויות מתקדמות
- יצירת גלריית תמונות אישית
מפגש 8: שיעור בקבוצות – הכנת מערכים למשימת הסיכום (3 שעות)
- עבודה קבוצתית בחלוקה לתחומי דעת
- הכנת מערכי שיעור מעשיים
- הדרכה אישית והתאמות
מפגש 9: איך לבנות מחווני הערכה ב-AI (3 שעות)
- עקרונות הערכה דיגיטלית
- בניית רובריקות והערכות באמצעות AI
- כלים למעקב אחר התקדמות התלמידים
מפגש 10: סיום הכנת מערכים והצגה (3 שעות)
- השלמת עבודות המשתתפים
- הצגת מערכים מוכנים
- סיכום הקורס ותכנון המשך
שיטות הוראה ועקרונות למידה
מתודולוגיות עיקריות:
- למידה בקבוצות לפי תחומי דעת
- עבודה בחדרים וירטואליים בזום
- למידת עמיתים ושיתוף ניסיון
עקרונות פדגוגיים:
- למידה מעשית ויישומית
- יצירת פלטפורמות שיתופיות
- התאמה אישית לצרכי המשתתפים
כלים טכנולוגיים:
- GPT, Claude, Gemini
- דיסקורד ומידג'רני
- כלים גרפיים מגוונים
מטלות ודרכי הערכה
מטלות במהלך הקורס
מטלות א-סינכרוניות:
- תיאור: משימות המתבצעות במפגשים הא-סינכרוניים
- מועד הגשה: שבועיים מיום הגשתן למשתתפים
מטלת סיכום
מטלת הסיכום כוללת הכנת קובץ עם פרטי המטלה: נושא ותיאור מפורט. העבודה כוללת חלק מעשי וחלק רפלקטיבי. המשתתפים נדרשים ליצור מערכי שיעור, משחקים ומערכים מוכנים לשימוש בכיתות הלימוד ובתחומי הדעת השונים על פי שכבות הגיל השונות.
- מועד הגשה: בתום הקורס
- קריטריונים להערכה: יצירתיות, התאמה פדגוגית, שימוש יעיל בכלי AI
דרישות לקבלת גמול
השלמת מטלת הסיכום בהתאם להנחיות המרצה
השתתפות פעילה בכל חלקי ההשתלמות (סינכרוני ואסינכרוני)
ביצוע כל המשימות ביחידות הא-סינכרוניות
השתתפות בפורומים ובקבוצות דיון בסביבת הקורס