היקף הקורס: 30 או 60 שעות לבחירה (10 מפגשים)
אוכלוסיית היעד: מורים
אופן הלמידה: סדנה פיזית + מפגשים אסינכרוניים
חזון הקורס
שיטת א"ל השד"ה (CAFE – Comprehension, Accuracy, Fluency, Expand vocabulary) מייצגת מהפכה בתפיסת הלמידה והוראה, המעבירה את האחריות ללמידה מהמורה לתלמיד ומעמידה את הלומד במרכז העשייה הפדגוגית. השיטה, שפותחה בארה"ב והוכחה בפינלנד, מתמקדת במיומנויות למידה עצמאית ובפיתוח הרגלי חיים חברתיים ורגשיים טובים.
השיטה מבוססת על תפיסת עולם של למידה של שפה, כל שפה, ומתמטיקה דרך ארבע אופנויות ספציפיות. השיטה מתמקדת במיומנויות, בשימוש מרבי בסוגי זיכרון שונים (ויזואלי, שמיעתי והחידוש – תחושתי) ובה מתנסה הילד ברכישת שפה ותחומי דעת מרובים דרך תחנות עבודה הקצובות בזמן.
מטרות הקורס
- יצירת שינוי בהוראה ולמידה על פי עקרונות א"ל השד"ה המוכרת להכלה והשתלבות
- רכישת כלים ואסטרטגיות ברוח ה-CSEL (Cognitive Social Emotional Learning)
- פיתוח יכולת כתיבת יחידות לימוד עצמאיות
- רכישת יכולות ניהול כיתה מיטבית
- שיפור אקלים הלמידה בכיתה
- יישום עקרונות דיפרנציאליות בלמידה
תוצרי למידה
בסיום הקורס, המשתתפים יוכלו:
- לעצב כיתת למידה עצמאית על פי עקרונות א"ל השד"ה
- לבנות יחידות הוראה דיפרנציאליות המותאמות לצרכים שונים
- ליישם מערכת תחנות עבודה מתוקשבות
- לנהל מעקב אישי אחר תלמידים מכל הקצוות
- ליצור קירות אינטראקטיביים ולוחות פעילים בכיתה
- לבנות מערכת הערכה ובקרה מתקדמת
תוצרים מוחשיים שהמשתתפים ייצרו במהלך הקורס:
- יחידת א"ל השד"ה שלמה בתחום הדעת של המשתתפים
- מודל לתיקיית תלמיד (פורטפוליו)
- תחנות עבודה מתוקשבות מותאמות אישית
- מערכת מדידה, בקרה והערכה
יסודות פתרון הלמידה
ידע תוכן
הבנה מעמיקה של שיטת א"ל השד"ה ועקרונותיה, הכרת הרקע התיאורטי והמחקרי, והבנת האופן שבו השיטה עונה על צרכים פדגוגיים מודרניים.
ידע מעשי
רכישת מיומנויות מעשיות בעיצוב כיתה, בניית יחידות הוראה, יצירת תחנות עבודה, ניהול מערכות הערכה, ויישום טכנולוגיות חינוכיות בהוראה.
ידע בינתחומי
שילוב בין פדגוגיה, פסיכולוגיה חינוכית, טכנולוגיה חינוכית, ועקרונות CSEL ליצירת גישה הוליסטית ללמידה עצמאית.
תוכנית הלימודים
מפגש 1: היכרות עם א"ל השד"ה (סדנה פיזית)
- מהו א"ל השד"ה ועל אילו עקרונות וצרכים הוא עונה
- תוצאות שיטת חינוך זו בעולם
- הצגת מאמרים ותוצאות מחקריים בתחום
מפגש 2: כיצד א"ל השד"ה משתלב ומסתנכרן עם SEL (סדנה)
- נקודות מפגש בין א"ל השד"ה לבין למידה חברתית-רגשית
- יישום עקרונות CSEL בכיתה
- בניית אקלים לימודי תומך
מפגש 3: עיצוב כיתת לומד עצמאי (אסינכרוני)
- בונים כיתת קפה – ארבעת העקרונות לעיצוב כיתת א"ל השד"ה
- תכנון מרחב, מבנה ומקום הלמידה
- יצירת קירות אינטראקטיביים ומשימות מותאמות
- הכנת קלמר א"ל השד"ה
מפגש 4: בניית יחידות הוראה (פיזי)
- עקרונות בניית יחידות לימוד עצמאיות
- התאמת התוכן לשיטת א"ל השד"ה
- יצירת חומרי למידה מגוונים
מפגש 5: בניית יחידות בחדרים וירטואליים (פיזית)
- עבודה בקבוצות לפי תחומי דעת
- פיתוח יחידות ספציפיות לתחום
- שיתוף וקבלת משוב
מפגש 6: מדידה, בקרה והערכה (אסינכרוני)
- בניית מודל הערכה עבור שיטת א"ל השד"ה
- כלים לניטור התקדמות התלמידים
- מערכות משוב ושיפור מתמיד
מפגש 7: לוחות וקירות פעילים (פיזית)
- יצירת לוחות אינטראקטיביים בכיתה
- טכנולוגיות לקירות פעילים
- שילוב ויזואליה ואלמנטים דיגיטליים
מפגש 8: דיפרנציאליות בהוראה (אסינכרוני)
- התאמת תחנות עבודה לסגנונות למידה שונים
- שילוב SEL בדיפרנציאליות
- שינוי תפקיד המורה בהוראה מותאמת
- הכנת פיגומי עבודה לתלמידים
- יישום מודל "ילדי ברומטר"
מפגש 9: מידול פיזי בכיתה (סינכרוני/אסינכרוני)
- הפעלת השיטה במעשה בכיתה
- התמודדות עם אתגרים יישומיים
- התאמות ושיפורים על פי הניסיון המעשי
מפגש 10: סיכום והשלמות (פיזי)
- סיכום הקורס והכנסת השלמות אחרונות
- הצגת עבודות המשתתפים
- תכנון יישום השיטה בכיתות האמיתיות
- יצירת קהילת למידה מתמשכת
שיטות הוראה ועקרונות למידה
מתודולוגיות עיקריות:
- סדנאות פיזיות מעשיות
- למידה אסינכרונית מונחית
- עבודה בקבוצות לפי תחומי דעת וקבוצות גיל
עקרונות פדגוגיים:
- מעבר האחריות ללמידה מהמורה לתלמיד
- למידה דרך ארבע האופנויות (ויזואלי, שמיעתי, תחושתי, חידוש)
- יצירת פלטפורמות שיתופיות ועבודת צוות
כלים טכנולוגיים:
- תחנות עבודה מתוקשבות
- גוגל דרייף לשיתוף וארגון חומרים
- כלים דיגיטליים ליצירת קירות אינטראקטיביים
מטלות ודרכי הערכה
מטלות אסינכרוניות:
- תיאור: משימות המתבצעות ביחידות הא-סינכרוניות
- מועד הגשה: שבועיים מיום הגשתן למשתתפים
השתתפות בפורומים:
- תיאור: השתתפות פעילה בפורומים ובקבוצת דיון בסביבת הקורס
מטלת סיכום
תיאור המטלה: בניית יחידת א"ל השד"ה שלמה בתחום הדעת של המשתתפים. המטלה כוללת חלק מעשי (יחידת הלמידה עצמה עם כל הרכיבים הנדרשים) וחלק רפלקטיבי (הסבר על בחירות פדגוגיות, התאמות לקהל היעד, ותובנות מתהליך הפיתוח).
- מועד הגשה: בתום הקורס
- קריטריונים להערכה: עמידה בעקרונות השיטה, יצירתיות בעיצוב, התאמה לקהל היעד, איכות פדגוגית
דרישות לקבלת גמול
- השתתפות של 80% מסך שעות הקורס
- השתתפות פעילה בכל חלקי ההשתלמות (סינכרוני ואסינכרוני)
- ביצוע המשימות ביחידות הא-סינכרוניות
- העלאת עבודות לגוגל דרייב של בית הספר
- השתתפות בפורומים ובקבוצות דיון בסביבת הקורס
- השלמת מטלת הסיכום (בהתאם לנהלים החדשים של משרד החינוך)
הערות נוספות
הקורס זמין במתכונת של 30 או 60 שעות לבחירת המשתתפים. שיטת א"ל השד"ה הומצאה בארה"ב לפני למעלה מעשרים שנה, עברה לסקנדינביה ובעיקר לפינלנד ובעזרתה הפינים הגיעו להישגים בשפה מקומית ושפות זרות שאין שני להם.
בישראל, תור וקשת הנה החברה היחידה המתמחה בשיטה זו. השיטה הותאמה לישראל ו"גוירה" לצרכים המקומיים. כיום פועלים בישראל עשרות בתי ספר באופן מלא בשיטה מכיתות א' עד ח' ומיישמים עקרונות עבודה של פדגוגיה איכותית.