א"ל השד"ה תפיסת עולם של למידה של שפה, כל שפה, כמו גם מתמטיקה דרך ארבע אופנויות ספציפיות.
השיטה מתמקדת במיומנויות, בשימוש מרבי בסוגי זיכרון שונים (ויזואלי, שמיעתי והחידוש – תחושתי) ובה מתנסה הילד ברכישת שפה, ותחומי דעת מרובים דרך תחנות עבודה הקצובות בזמן.
השיטה הומצאה בארה"ב לפני למעלה משלושים שנה, עברה לסקנדינביה ובעיקר לפינלנד ובעזרתה, הפינים הגיעו להישגים בשפה מקומית ושפות זרות שאין שני להם.
בארץ, תור וקשת הנה החברה היחידה המתמחה בשיטה זו, אותה הבאנו מפינלנד.
התמקצענו בה משך עשר שנים בהן התאמנו אותה לישראל ו"גיירנו" אותה לצרכים המקומיים שלנו. כיום פועלים בישראל עשרות בתי ספר באופן מלא בשיטה מכיתות א עד ט ומיישמים עקרונות עבודה של פדגוגיה איכותית המעבירה את האחריות ללומד ומעמידה אותו במרכז העשייה תוך התחשבות בפדגוגיה פרטנית דיפרציאלית.
מהם עקרונות הברזל של א"ל השד"ה בשפה ובאנגלית?
הבנה – הילד קורא ומשחזר במילותיו שלו עם בן/בת זוגו את הסיפור המהווה מסגרת לכל היחידה, משוחח עליה ומבין את העלילה, בתחנה זו נפגשים התלמידים בטקסטים סיפוריים, שירים ופרוזה. הלמידה היא דרך ניתוח בעל פה ושיח.
שיטות – הילד לומד לתאר, לטעון, בכתב כל סוגיה עמה הוא נתקל במהל כל יחידת לימוד בהתאם לדרישות משרד החינוך (טיעון, תאור, תשובה מיטבית, סיכום, מיזוג ועוד)
דיוק – הילד לומד דיוק בכתיבה, בהגייה, במונחים והסברם, דיוק בעבודה ודיוק בהעברת הידע. גישה המכינה ילדים בכל סוגי החינוך לגישת עבודה מדוייקת. מרכיבי הדקדוק
הרחבת אוצר מילים – הילד לומד "לפסל" במילה הכתובה, להבין את פירושה, את ההקשרים שלה, ולומד בהרחבה מילים נרדפות, הפכים, ביטויים, ניבים ופתגמים, מילים גלובליות מן העולם ועוסק בהם דרך הזיכרון התחושתי-מוטורי, המקובל בעולם החינוך המיוחד באמצעי המחשה ויצירה לא שגרתיים.
תכנית א"ל השד"ה מותאמת למורים ותלמידים ומקיפה את הקהילה הבית ספרית כולה.
המורים עוברים הכשרה ובמהלכה מקבל הצוות כלים מעשיים לבניית היחידות השונות, כלים להתמודדות בכיתה, כלים להכלה, כלים לבקרה, מדידה והערכה ומתן פתרונות לשאלות הצפות במהלך העבודה.
התפיסה החינוכית הינה קוגניטיבית-רגשית-חברתית ומטרתה לייצר למידה אפקטיבית דיפרנציאלית לתלמידים דרך מקצועות הליבה ועוררות של המוטיבציה האישית ללמידה יחד עם שינוי באקלים הכיתתי המאפשר למידה איכותית. כל אלו, ימדדו בהתאם לדרישות המשרד על ידי ההישגים הנדרשים מהתלמיד לפי גילו.
ומילה לסיום: א"ל השד"ה היא תרבות חדשה המגיעה מסקנדינביה. השיטה לוקחת זמן והסתגלות. על מנת להצליח היא דורשת את כל השותפים מגויסים וערוכים לשינוי. גיוס הצוות הינו קריטי הן מבחינת ההנהלה והן מבחינת הצוות עצמו. עלינו לבוא חדורי שמחה ומוטיבציה שכן יהיו אתגרים בדרך, אבל באמצעה יהיו השינויים, הן ברמת העבודה של התלמידים, הן באקלים הכיתתי והן בגישה הכללית של העוסקים בדבר משמעותיים ודרמטיים. זה תלוי בכולנו.
המטרה – לפתח מורה מאפשר למידת חקר עצמאית, ותלמיד שרצונו להצליח ינבע מתוך מוטיבציה פנימית והנעה גבוהים.
בכל נושא התפיסה המתמטית, אנו מלמדים את המורים לעבוד על פי 4 רמות החשיבה המתמטיות בשיעור אחד במקביל, שוב דרך תחנות עבודה: שיום וזיהוי, חשיבה אלגוריתמית, חשיבה תהליכית פרוצדורלית וחיפוש פתוח והנמקה. אלו מסייעים לתלמידים לזהות ולדבור את ה"שפה המתמטית" על פי עקרונות החשיבה המתמטית הפינית על פיה מבוססת השיטה שלנו.